Neden İhale ve Hakediş Danışmanı Kullanmalısınız?
Kamu ihale sisteminde satınalma süreci;
İhale hazırlık süreci, ihale süreci ve sözleşme yönetim süreci olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır. Buna göre;
İhale Hazırlık Süreci; idareler tarafından ihtiyaç tespiti ile yaklaşık maliyet hesabı ve teknik şartnameler gibi teknik çalışmaların yapıldığı süreçtir. İyi bir ihale ve sözleşme yönetim sürecinin temelinde öncelikle iyi bir ihale hazırlık sürecinin yapılmış olması bulunmaktadır.
İhale Süreci; ihale yetkilisinin onayının alınması ile başlayan, ihaleye ait dokümanının oluşturulduğu, istekli olabilecekler tarafından dokümanın incelendiği, buna göre tekliflerin hazırlanarak idareye sunulduğu veya elektronik ortamda EKAP sistemi üzerinden e-teklif olarak gönderildiği, idare tarafından (İhale komisyonları) tekliflerin değerlendirilerek karar alındığı, ihalelere yönelik şikayet ve itirazen şikayet başvuru süreçlerinin tamamlanması sonrasında işin istekliler arasından seçilenini üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemler sürecidir. Bu sürecin herhangi bir hukuki tartışmaya mahal vermeden sonuçlandırılması sözleşme yönetim sürecini olumlu yönde etkileyecektir.
Sözleşme Yönetimi Süreci; sözleşmenin imzalanması ile başlayıp kesin kabul işlemlerinin yapılması ile tamamlanan süreci kapsar. Bu süreç iş programı, hakediş ödemeleri, fiyat farkı hesaplamaları, iş artış/azalış hesapları, muayene ve kabul işlemleri gibi alt işlerin bütününü içerir.
Kamu İhale Kurumunun yayınlarına göre kamu alımları, GSYİH’nın yaklaşık %7’sini oluşturmaktadır. Bu nedenle de yönetimi büyük önem arz etmektedir. Sürecin yönetilmesinin bu derece önemli olması sebebiyle de kamu alımlarına ilişkin süreçleri düzenleyen ihale mevzuatı da aşağıda özetlendiği şekliyle Kamu İhale Kurumu tarafından geniş bir şekilde ele alınmıştır.
Birincil Mevzuatlar olarak;
-
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
-
4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu
(Hüküm bulunmayan hallerde Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.)
Bu mevzuatlardan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu; ihale hazırlık ve ihale süreci, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ise Sözleşme Yönetim Sürecini düzenlenmektedir.
İkincil Mevzuatlar;
-
Yönetmelikler
-
İhale Uygulama Yönetmelikleri;
-
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği,
-
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği,
-
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği,
-
Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği,
-
Çerçeve Anlaşma İhaleleri Uygulama Yönetmeliği,
-
Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği,
-
Yönetmelik ekleri; standart formlar, tip sözleşmeler ve dokümanlar ile Genel Şartnameler.
-
-
Muayene ve Kabul Yönetmelikleri;
-
Yapım İşleri Muayene ve Kabul Yönetmeliği,
-
Mal Alımları Denetim Muayene ve Kabul İşlemlerine Dair Yönetmelik,
-
Hizmet Alımları Muayene ve Kabul Yönetmeliği,
-
Danışmanlık Hizmet Alımları Muayene ve Kabul Yönetmeliği,
-
-
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik
-
Proje Tasarım, Planlama ve Sanat Eserleri Yarışmaları Yönetmeliği
-
-
Kamu İhale Kurumu Tebliğleri
-
Kamu İhale Genel Tebliği,
-
Kamu İhale Tebliği (Parasal Değerler),
-
Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği,
-
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ,
-
Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılacak Alımlara İlişkin Tebliğ (Bu Tebliğin yürürlük tarihi 01/02/2024’tür),
-
Kamu Özel İş Birliği Projeleri ile Lisanslı İşler Kapsamında Gerçekleştirilen Yapım İşlerine İlişkin İş Deneyim Belgeleri Hakkında Tebliğ,
-
4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci Maddesinin (ı) Bendi Kapsamında Yapılacak Başvurulara İlişkin Tebliğ.
-
-
Fiyat Farkı Esasları
-
Mal Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar,
-
Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar,
-
Yapım İşlerinde Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar,
-
4735 Sayılı Kamu İhaleleri Sözleşmeleri Kanununun Geçici 5'inci Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkındaki Cumhurbaşkanlığı Kararı (5203),
-
4735 Sayılı Kamu İhaleleri Sözleşmeleri Kanununun Geçici 6'ıncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar (5546),
-
4735 Sayılı Kamu İhaleleri Sözleşmeleri Kanununun Geçici 7'inci Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar (8089).
-
Bu mevzuat düzenlemelerinin yanında ayrıca yetkili kurumlar ve yargı birimleri tarafından verilen düzenleyici nitelikteki kararlarda kamu satınalma süreçlerinde dikkate alınmaktadırlar.
Bunlar;
-
Kamu İhale Kurumunun düzenleyici nitelikteki kararları,
-
Sayıştay kararları,
-
Danıştay kararları,
-
Yargıtay kararları,
-
Yüksek Fen Kurulu kararlarıdır.
Yukarıda yer verilen mevzuat düzenlemelerinin fazlalığı ve çeşitliliği aslında sorunun cevabını da bize vermektedir. Nitekim tüm bu mevzuatların okunması, güncel değişikliklerin takip edilmesi, uygulanması ve tabi ki en önemlisi de tecrübe edilmesi ciddi bir uzmanlık gerektirmektedir.
Hem kamu tarafının hem de özel sektör tarafının satınalma süreçlerinde herhangi bir hak kaybı yaşanmaması için İHALE, SÖZLEŞME VE HAKEDİŞ UYGULAMALARI İLE MEVZUAT KONUSUNDA uzmanlaşmış kıdemli danışmanlarla çalışmaları bu anlamda kendileri için hayati öneme sahiptir.